Saturday 19 May 2012

My Breastfeeding Journey (Part 1)


Alhamdulillah tanggal 16 Mac 2012 yang lalu aku selamat melahirkan baby keduaku seorang putera yang cukup sifat dan sihat seberat 3.05kg..Kami namakannya Muhammad Arash Lutfi...Maka cukup lah sepasang cahaya mata kami berdua.



Maka pada saat itu bermula la perjalanan aku nak menyusukan Arash secara exclusive sehingga dia  berusia 2 tahun..aku tak nak kegagalan untuk menyusukan puteri sulungku Nur Ainul Balqis berulang kembali..memang sedih sangat bila tak dapat memberikan susu ibu yang berkhasiat tu..Maklum la masa tu aku memang tak ada ilmu langsung dalam bab ni..kemain beli breastpump tanpa kaji dulu kebaikan dan keburukan dia..last-last aku jadi fobia then susu terus 'zero'..terpaksa end up bagi fomula milk.

Bila start kerja tengok member-member dok berjemaah perah susu aku jadi terkilan, sedih, kecewa dan macam-macam la..so untuk Arash ni aku memang berniat dan nekad nak buat sehabis baik..walau ape pun halangan aku akan atasinya...semoga berkat doa,usaha dan tawakal Allah akan permudahkan segalanya..Amin..

So, masa pregnant lagi aku dah start melengkapkan diri dengan ilmu penyusuan ni..breastpump pun aku dah siap beli awal-awal,hehehe..walaupun tak sepenuhnya ilmu tu yang aku dapat tapi dah memadai untuk tahu asasnya dulu..yang selebihnya kita boleh terus belajar semasa proses penyusuan tu berlaku.


Susu ibu adalah anugerah Allah yang amat bernilai untuk anak-anak kita..maka amatlah rugi kalau kita tak gunakan rahmat tu dengan sebaiknya..Gagal sekali tidak bermakna kita akan gagal untuk selamanya..So my journey begin here....^_^

1 comment:

  1. Tqvm coz perkenalkan sy dengan e- book ni..masih bnyak lg yg perlu sy belajar,kadang2 tu terkapai-kapai jgk, maklum la baru first time..:-)

    ReplyDelete